Liikunta on lääkettä!

Säännöllinen liikunta vähentää kipuja, parantaa fyysistä toimintakykyä ja yleiskuntoa ja piristää mieltä.

Liikunnan ja kuntoilun määrän lisääntyessä myös terveyshyödyt lisääntyvät ja liikunnan harrastaminen tukee kuntoutumista. Hyvä kunto avaa uusia mahdollisuuksia omien haaveiden toteuttamiseen nyt ja tulevaisuudessa. Löydä oma tapasi liikkua!

Huomioi sairauden vaiheet

Liikunnan harrastamisessa tulee huomioida sairauden eri vaiheet. Tulehduksellista reumasairautta sairastavan täytyy vähentää liikunnan kuormittavuutta ja määrää tulehdusvaiheessa ja keskittyä enemmän lepäämiseen. Tulehtunut nivel kestää huonommin liikuntaa kuin terve nivel, mutta tarvitsee kuitenkin rauhallista liikettä ääriasennosta toiseen liikkuvuuden ylläpitämiseksi.

Tulehdustilanteen ollessa rauhallinen voit noudattaa normaaleja liikuntatottumuksia ja -suosituksia.  Liikunnassa tulee kuitenkin välttää virhe- ja ylikuormitusta.

Mikä on minun lajini?

Voit valita minkä tahansa liikuntamuodon, kun muistat omat rajasi. Jos rakastat seinäkiipeilyä, parkouria tai tennistä, voit hyvin harrastaa niitä kun et vaaranna niveliä tulehduksen aikana, jolloin ne ovat alttiimpia virheasennoille. Kysy toimintaterapeutilta apuvälinettä lempilajiisi, hän osaa esimerkiksi valmistaa uintilastat kipeille käsille ja pääset polskimaan.

Lihakset tukevat niveliä ja niiden on hyvä olla vahvat. Kuntosaliharjoittelu keskittyy etupäässä lihaskuntoharjoitteluun lisäkuorman tai vastuksen avulla. Voit harjoitella lihaskuntoa myös kotona, esimerkiksi kuminauhalla.

Tule-sairaille suositellaan usein vesiliikuntaa – uiminen on hyvä ja tehokas liikuntamuoto, eikä rasita niveliä liikaa.

Tärkeintä on, että löydät lajin, josta nautit, silloin jaksat innostua liikkumisesta!

 

Lisätietoja: Reumataudit ja liikunta

 

Teksti: Suomen Reumaliitto ry Hyvän hoidon puolesta esite, muokannut Satu Hasanen ja Sini Hirvonen

 

Myös Reumaliitto järjestää liikuntatapahtumia ja jäsenjärjestöt omia liikuntaryhmiään.
Tutustu tarjontaan Reumaliiton Liikunta-sivulla.